Pro ty, kdo nesledují současné výtvarné dění soustavně, bude možná překvapením, že jeho součástí je početná skupina mladých malířů, kteří se svou tvorbou obracejí k přírodě a krajině.
Vážně se zamýšlejí nad vztahem člověka a přírody a snaží se být s přírodním prostředím v souladu. Hledání symbiózy a harmonických vztahů odpovídá i forma jejich obrazů. Používají tradiční malířské techniky a volí realistické způsoby zobrazení. Vycházejí z tradice, mají respekt k osobnostem krajinářské malby, ale nejsou to žádní povrchní staromilci – experimentují, přicházejí s novými náměty, nastolují palčivé otázky, snaží se proniknout do hloubi přírodních dějů, které často zkoumají až s vědeckou důkladností.
Pod názvem – …oni fakt chodí ven! se v Městské galerii MY uskuteční výstava dvou výrazných osobností z řad mladých výtvarných umělců, jejichž tvorba vzniká na základě bezprostředního kontaktu s přírodou. Chodit ven znamená pro Adama Kašpara a Zdeňka Daňka vydávat se za skutečnými prožitky do krajiny. Zda vlastní malování probíhá přímo v plenéru, nebo v ateliéru, to už není tak důležité.
Adam Kašpar se narodil v roce 1993 v Litomyšli. V letech 2012–2018 studoval na Akademii výtvarných umění v Praze v ateliéru malířství Martina Mainera. Nyní žije a tvoří v Hanušovicích.
Snaží se přírodní svět důvěrně poznat a pochopit jeho zákonitosti. To ho přivádí k zájmu o přírodní vědy, zejména geologii a paleontologii. Má v sobě nejen bohatou básnickou představivost, ale také potřebu s vědeckou důkladností objevovat. Kašparovo malířské dílo obsahuje cykly věnované lesům, horám, vegetaci; v poslední době ho inspiruje zejména zrod Země a její složení. Za krajinou, která o tom vypovídá, se vydává na studijní cesty do Skotska či Mongolska. Jeho obrazy jsou oslavou přírody, jejího ušlechtilého majestátu i věčného trvání.
Pro druhého vystavujícího, Zdeňka Daňka, ročník 1977, je přírodní svět také základní inspirací, i když se nevyhýbá ani jiným malířským námětům. Na Vysoké škole uměleckoprůmyslové studoval v letech 1996–1999 malířství u Pavla Nešlehy, ale také filmovou a televizní grafiku u Jiřího Bárty, na pražské Akademii výtvarných umění v letech 1999–2003 v ateliéru klasické malby Zdeňka Berana.
Maluje v okolí Prahy, v Choltické oboře na Pardubicku, v zámeckých parcích, na Šumavě i v jiných českých a moravských horách. Inspiruje se neporušenou krajinou, ale také se kriticky vyjadřuje k necitlivým zásahům člověka v přírodním prostředí.
(MGMY)